제너릭 약품이 경쟁 촉진?

한국에 들어온 후로는 의미있는 회의나 심포지엄에 갈 기회가 적다. 정부에서 주최하는 공청회나 심포지엄은 네트워크 쌓는 기회로 이용되는 면이 많고 진지하고 깊이 있는 토론이 오가는 걸 본 적이 별로 없다. 아래와 같은 BBL은 로펌의 파트너급 변호사들이 토론자로 참석하는데, 경험에 따르면 이들이 토론을 준비하는 수준이나 성의가 보통이 아니다. 한국에선 로펌 파트너들이 이런 BBL에 참석하려 하지도 않고, 그 밑에 시니어나 주니어 변호사들은 BBL에서 적극 토론할 실력이나 노력이 부족한 경우가 많다.

아무튼, “authorized generics”에 대해서 생각해볼 좋은 기회인 듯 하다. 하지만 이 BBL의 내용을 들어보려면 mp3 파일이 올라올 9월 14일 이후여야 한다. 한미 FTA에서도 제너릭 약품은 중요한 이슈이다.

밑에 설명에도 나오지만, “authorized generics”가 경쟁을 촉진하느냐 아니면 경쟁을 방해하느냐가 토론의 주제이다. 미국은 경쟁을 절대선으로 취급하는 사회이다. 신자유주의가 한껏 발화한 나라이니 경쟁이 절대선일 수밖에 없다.

의약품의 경우, 특히 신약의 경우, 경쟁만이 최선인지는 잘 모르겠다. 더 생각해볼 문제이다.

미국 사람들처럼 의약품에서 경쟁이 절대선이라는 전제를 받아들인다면 의약품 시장에서 제너릭 약품이 경쟁에 어떤 효과를 가져올 것인가를 면밀히 검토해보는 것이 전반적인 보건복지정책에도 필요하며 또한 한미 FTA 협상을 하는 데에도 필요하다.

A Brown Bag Lunch

September 14, 2006

12:00 noon to 1:30 p.m. EST

Whose Drug Is It Anyway?

Authorized Generics, Their Role In The

Pharmaceutical Marketplace, And The FTC Study On March 29, 2006, the Federal Trade Commission announced its plans to investigate the impact of authorized generics in the pharmaceutical marketplace. An authorized generic is a drug that is chemically identical to a brand-name pharmaceutical, but it is marketed by the NDA holder (or an authorized third-party) as a generic version. Brand-name pharma companies contend that these “authorized” generics promote competition by lowering drug prices. Generic companies complain that the effect, instead, is to stifle competition, by delaying entry of so-called “true” generics. The program will examine these and related issues from the perspective of both brand-name manufacturers and generic companies, as well as offer insights into the FTC’s plans to investigate this aspect of the pharmaceutical marketplace. MODERATOR: Paul H. Saint-Antoine, Drinker Biddle & Reath LLP SPEAKERS: Tim Gilbert, Gilbert’s LLP Seth Silber, Wilson Sonsini Goodrich & Rosati Jerry Swindell, Senior Counsel, Johnson & Johnson LOCATION: Host site in Washington, D.C., at Drinker Biddle & Reath LLP, 1500 K Street, N.W., Suite 1100. Call-in numbers will be available as set forth below. If you would like to participate either by phone or in-person, please RSVP with Lisa Frenkiel (202) 354-1319 or Lisa.Frenkiel@dbr.com. For those participating by phone, the dial-in number will be e-mailed to you three days before the program. Also, a recording of the program will be available in MP3 format and accessible at www.abanet.org/anitrust/at-bb/bb-audio.shtml. If you have any questions, please contact Diane Odom at (312) 988-5702 (odom@staff.abanet.org).

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2 thoughts on “제너릭 약품이 경쟁 촉진?

  1. It will be interesting to read the conclusions of the FTC on this point. Would this amount to some form of exclusionary conduct by a monopolist? My gut feeling is that: (1) where there is no market power in that market (i.e. substitutes available) the FTC is unlikely to intervene (2) there should be proper respect of the patents underlying the drug, provided that the conduct does not extend beyond the scope of the patent. Just a preliminary view…

  2. iplawyer says:

    There also is a Congress Budget Office report on pharmaceutical industry that was recently published. Pharmaceutical industry is an interesting topic in respect of patent laws and unfair competition laws.

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